مسابقات اتومبیل رانی عـکس ها،فیلم ها،قوانین و... راجبع رالی و مسابقات اتومبیل رانی
در روزی که شهر شاهد ترافیک شدیدی بود .آلمانی ها با 95 دستگاه خودرو در قالب کلوپ های گلف ،2002 ،اتاق 3 ،بنز آمدند و بار یک نمایشگاه
شنیده ها حاکی از آن است که به زودی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران قصد دارد، بادعوت ازاعضاء پیشکسوت خود طی مراسمی از ایشان تقدیر به عمل آورد .
عکس هایی از CorVetTe C6 ConVerTibLe
در قسمت دوم از تاپ گیر آمریکا، راتلِج وود، بازیگر فربه این برنامه آستون مارتین ونتج V8 و ونتج V12 را تست میکند.
دنیایخودرو- مهندس امین آزاد: هماکنون چند موتور در خودروهای داخلی بومی شدهاند تعدادی هم هنوز وارداتی هستند، اما کدام یک از این موتورها برتر از دیگری هستند و هر کدام چه خصوصیتی دارند. هماکنون ایرانخودرو و ســایپـا هر کدام قصد تغییر برخی موتورهایشان را دارند تا در صورت گرانی بنزین محصولاتشان مشتری داشته باشند. در گزارش زیر به بررسی مهمترین موتورهای خودروهای داخلی میپردازیم:
دیزل یکی از گزینههای مناسب در بی بنزینی است مخصوصاً آنکه قیمت دیزل بسیار ارزانتر از بنزین است در ایران با توجه به نبود خودرو سواری دیزلی محدودیت برای تامین این موتور زیاد است البته موتور جدیدی در ایران خودرو در حال طراحی است نخستين موتور براي اين سوخت نيز با نام EFD طراحي شده است. پس از طراحي موتور ملي با نام EF7 با مشاركت شركت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملي 1.4 ليتري از خانواده موتور ملي، موتور ديزلي، چهارمين موتوري است كه بر پايه موتور EF7 طراحي شده است. اين موتور با نام EFD با مشاوره شركت شريك آلماني زير مجموعه شركت بزرگ مهندسي موتور AVL اتريش طراحي شده است. در اين موتور قطر سيلندرهاي موتور بنزيني EF7 كاهش يافته تا حجم آن به 5/1 ليتر برسد. اين موتور حدود 120 اسببخار قدرت توليد ميكند؛ يعني با كاهش 200سيسي حجم نسبت به موتور پايه (EF7)، قدرت اين موتور 10 اسببخار افزايش و مصرفآن 25درصد كاهش مييابد. این موتور هماکنون در خودرو پژو 206 استفاده میشود و بخشی از آن در ایران ساخته میشود. این موتور شاید نسبت به موتور TU5 ضعیفتر باشد اما مصرف کمتری هم دارد البته تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5 از نقاط ضعف این موتور است. گشتاور این موتور هم حدود 30 نیوتنمتر کمتر موتور TU5 است که عملکردی ضعیفی دارد. تيم طراحي آلماني از دانشگاه آخن آلمان موتور پرايد را افزايش حجم دادهاند و با رساندن حجم اين موتور به 1500سيسي و افزايش ضريب تراكم موتور به عدد 7/9 قدرت اين موتور را به 80 اسببخار رساندهاند. براساس اعلام شركت مگاموتور، سازنده قواي محركه سايپا، اين موتور 8درصد مصرف كمتري نسبت به پرايد دارد . فراگیرترین خودروی ایرانی که دارای موتوری ضعیف است پراید است قدرت این موتور از 59 تا 69 اسببخار بنا به استفاده از قطعات مختلف در خط تولید متغیر است با اینکه این موتور با بار کم بسیار راحت و پرشتاب است اما با افزایش حجم سرنشین خودرو به دلیل گشتاور پایین به سرعت تنبل میشود با اینکه مصرف این موتور پایین است اما در مقابل توان محدودی که ارائه میدهد میتوان گفت راندمان موتور چندان مناسب نیست . اين موتور هماكنون اصليترين محصولات شركت ایرانخودرو از جمله سمند و پژو405 و پژوپارس را به جلو ميرانند. این موتور به دليل مصرف بالاي 12 ليترياش در 100 كيلومتر عاملي براي از دستدادن مشتريان در شرايط جديد سهميهبندي بنزين شده است. این موتور با پژو 206 وارد ایران شد و هماکنون بر روی برخی مدلهای سمند هم نصب می شود البته برنامه قرارگیری آن بر روی پژوپارس و پژو405 هم تعریف شده است. این موتور تا حدودی ساخت داخل هم شده و یکی از مدرنترین موتورهایی است که بر روی خودروهای داخلی استفاده میشود. این موتور براساس قدرت موتور، شتاب، قیمت و سرعت یکی از بهترین گزینههای بازار ایران است. قدرت 110 اسببخاری مصرف پایین در سیکل ترکیبی یعنی 8 لیتر در 100 کیلومتر طبق اعلام وزارت نفت هماهنگی مناسب با گیربکس و برنامه مناسب مغز هوشمند موتور این خودرو را بهترین موتور ایرانی کرده است ضریب تراکم 10 هم سبب میشود راندمان موتور عدد قابل قبولی داشته باشد. این موتور هماکنون بر روی پژوپارس ELX گذاشته میشود که موتوری با شتاب و قدرت مناسب است البته مصرف بالایی دارد و ایرانخودرو هم برای تامین آن با مشکل مواجه است. با این همه ضریب تراکم بالا سبب شده از موتور خواهرش یعنی l3 مصرف کمتر راندمان بالاتر و قدرت بیشتری داشته باشد.
دنیایخودرو: پس از استقبالی که از خودرو هیوندای i30 در سطح جهان به عمل آمد، مدیران هیوندای بر آن شدند تا مدل i40 را زودتر از موعد مقرر رونمایی کنند. بر اساس اعلام این شرکت هیوندای i40w در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی خواهد شد. خودرو جدید روی پلتفرم هیوندای سوناتا تولید شده است و در بسیاری از بخشهای داخلی نیز تقلیدی از هیوندای سوناتا است. این خودرو در دو کلاس سدان و wagon تولید خواهد شد که فعلاً طرح کامپیوتری مدل wagon آن منتشر شده است. برای این خودرو دو پیشرانه 1.6 لیتری و 2 لیتری دیزلی و بنزینی در نظر گرفته شده است. فروش مدل واگن آن کمی بعد از نمایشگاه ژنو آغاز شده و زمان عرضه مدل سدان این خودرو پاییز 2011 گفته شده است. این خودرو در استودیو طراحی هیوندا در آلمان طراحی شده است. دنیایخودرو: خبر ناگهانی تولید Etios از سوی تویوتا، تا حدودی شوکه کننده بود. البته پیش از این مدل Concept (مفهومی) آن در دهلینو رونمایی شده بود. این خودرو شبیه هیچکدام از دیگر محصولات این غول ژاپنی نیست. زیرا بازار آن شبیه هیچجای دیگر نیست. تویوتا اعلام کرده است که محصولش صرفاً برای هند و چین ساخته و عرضه میشود. خودروی کوچکی که طول، عرض و ارتفاع 4265، 1695 و 1510 میلیمتریاش مناسب شهرهای شلوغ خواهد بود. پیشرانهای 1.2 لیتری درون آن دیده میشود که قول داده شده است در صورت تقاضای بیشتر، به 1.5 لیتر نیز افزایش مییابد. قیمت آن از 496 هزار روپیه (10 هزار و 950 دلار) آغاز میشود. تویوتا برای این خودرو برنامه تولید سالانه 70 هزار دستگاه را دارد. دنیایخودرو: رنو با مجهز کردن مدل معروف Megane خود به کیت رالی آسفالت، این خودرو را یک قدم بالاتر برد. RS N4 خودروی است که با توانمندیهای ویژهای معرفی شده. برای این خودرو دو نوع پیشرانه با حجم ثابت 2 لیتر در نظر گرفته شده است. مدل اول با قدرت 247 اسببخار (184 کیلووات) و 340 نیوتنمتر گشتاور است. نمونه دیگر که شامل توربوشارژر است، 266 اسببخار (199 کیلووات) نیرو و 470 نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. هر دو مدل با سیستم تعلیق حرفهای ohlins خواهند بود. کابین راننده برای امنیت بیشتر رولکشی شده و کمربندهای دو جهته 6 نقطهای نیز برای پایداری راننده نصب شده است. ترمزها را نیز شرکت Brembo تولید کرده است. ترمزهایی که در محور جلو با دیسکهای دوگانه 355 میلیمتری چهار پیستونه و در محور عقب با تک دیسک 290 میلیمتری 2 پیستونه است. دنیایخودرو: با انتشار Renderهایی از آئودی RS6، دوباره نگاهها به سمت این سدان اسپرت جلب شد. سایت EDL Design با انتشار این خبر هیجان بیاندازهای تولید کرد. در حقیقت این همان A6 است که بخش موتور اسپرت آئودی آن را برای رقابت با Mpower و AMG تولید کرده است. احتمال آن میرود که مدل جدید پیرو طراحی RSها، ذات خشنی داشته باشد. قبلتر اعلام شده بود که این خودرو با پیشرانههای 5 لیتری TFSI هشت سیلندر Vشکل به قدرت 572 اسببخار (427 کیلووات) و 5.2 لیتری 10 سیلندر Vشکل با 580 اسببخار (433 کیلووات) نیرو، تولید خواهد شد. اکنون نیز خبر عرضه نمونه 4.2 لیتری V8 با 444 اسببخار (331 کیلووات) نیرو و 430 نیوتنمتر (317 پوندفوت) برای دیگر مشتریان، منتشر شده است. دنیایخودرو: معمولاً مرسوم است که خودروسازان، آن محصولی که محبوبیت بیشتری دارد را تبدیل به نمونهای هیبریدی میکنند. اما هوندا در اقدامی جالب قصد دارد قوای محرکه CR-Z خود را که از همان ابتدا هیبریدی بوده، با پیشرانهای تمام بنزینسوز تعویض کند. مدل هیبریدی کنونی میتواند با پیشرانه 1.5 لیتری خود، 112 اسببخار (84 کیلووات) نیرو تولید کند. در ضمن و موتورالکتریکی را نیز به قوای محرکه آن بیفزایید. اما برنامه آینده هوندا تولید پیشرانهای 1.6 لیتری توربوشارژر شده است. البته واضح است که این ژاپنی با کیفیت تخصص عجیبی در بیرون کشیدن قدرت بالا از پیشرانههای کم حجم دارد. گفته میشود CR-Z آینده خواهد توانست 200 اسببخار (149 کیلووات) نیرو تولید کند. این دقیقاً همان خروجی سیویک Type R است. دنیایخودرو: لانچیا Stratos که اسطوره سالهای نهچندان دور مسابقات سرعت است، بعد از غیبتی طولانی باز خواهد گشت. این خودرو با پیشرانه 4.3 لیتری هشت سیلندر Vشکل خود خواهد توانست 533 اسببخار (397 کیلووات) نیرو و 500 نیوتنمتر (369 پوندفوت) گشتاور تولید کند. ECU این خودرو یکبار دیگر برنامهریزی شده است تا بتواند در دور موتورهای بالای 8000 rpm پیشرانه را کنترل کند. جعبهدنده شش سرعته ترتیبی آن خواهد توانست شتاب صفر تا 100 طی 3.3 ثانیه ممکن شود. در ضمن شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت نیز 9.7 ثانی محاسبه شده است. سرعت نهایی استراتوس فوق 274 کیلومتر در ساعت شده است. وزن این خودرو به 1247 کیلوگرم رسیده که 44 درصد آن روی محور جلو و مابقی 56 درصد روی محور عقب توزیع شده است. این اعداد و ارقام فراری F430 Scuderia را به یاد میآورد.
این نشان ابتدا تنها با سفارش مشتری روی ماشین نصب میشد، اما از اوایل دهه بیست به طور استاندارد روی همه رولزرویسها قرار گرفت. از آن زمان به این نشان نامهای دیگری همچون بانوی پرنده، امیلی و بانوی نقرهفام هم داده اند.
چهارمین دوره مسابقه قهرمان کشوری دو دیفرانسیل در روز های پنج شنبه و جمعه بیست ویک و بیست و
فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی با همکاری و مشارکت منطقه آزاد اروند-آبادان نمایشگاه خودروهای
شرکت آسان موتور شرایط فروش اقساطی هیوندای i20 و قیمت نقدی برخی مدل های هیوندای را اعلام سالهاست ژاپنی ها اوج هنر، کارآیی و دقت خود را به رخ دیگر می کشند، تنها کافی است اراده کنند... لویی شورلت (۱۸۷۸-۱۹۴۱)، مکانیک و مهندسی باسابقه بود که با ثبت رکورد سرعت ۱۷۸ کیلومتر در سال ۱۹۰۵، شهرتی به هم زده بود. همین شهرت باعث شد تا ویلیام دورانت (۱۸۶۱-۱۹۴۷)، فروشنده موفق ماشین که در سال ۱۹۰۸ کارخانه جنرال موتورز را تاسیس کرده بود، شورلت را برای راندن ماشینهای سریع جنرال موتورز و تبلیغ محصولات این کمپانی استخدام کند. در سال ۱۹۱۰، دورانت مجبور به ترک جنرال موتورز شد، اما با گروهی که شورلت هم در بینشان بود، ماشین تازهای ساخت و به بازار عرضه کرد. دورانت به دلیل شهرت و اعتبار شورلت، نام او را برای این ماشین انتخاب کرد.
یک سال بعد کارخانه شورلت به طور رسمی تاسیس شد و اولین ماشین این کارخانه که مدلی بزرگ و لوکس به نام C بود تولید شد. مدل C موتوری شش سیلندر با حجم ۴.۹ لیتر داشت که ۴۰ اسب بخار نیرو تولید میکرد و حداکثر سرعت آن ۱۰۴ کیلومتر در ساعت بود. این ماشین با قیمت ۲۱۵۰ دلار به فروش میرسید که معادل پنجاه هزار دلار امروز است. در سال ۱۹۳۵ شورلت مدل سابربن را تولید کرد. این استیشن برای هشت نفر در سه ردیف صندلی جا داشت و جای بارش هم زیاد بود. شورلت هنوز هم مدلی به همین نام در بین محصولات خود دارد و این نام بعد از ۷۶ سال قدیمی ترین برند در دنیای خودروسازی است. شورلت در سال ۱۹۵۵ با تولید یک موتور هشت سیلندر کوچک تاریخ ساز شد. این موتور که در طول پنجاه سال به میلیونها ماشین این کارخانه نیرو داد، باعث شد تا سرعت و قدرت از انحصار ماشینهای گرانقیمت خارج شود و در دسترس همه قرار گیرد. شورلت هنوز هم با الهام از میراث آن موتور هشت سیلندر، موتوری مشابه در محصولات خود دارد. در دهه هفتاد و با افزایش ناگهانی قیمت نفت در جهان، شورلت به تولید مدلهای کوچک پرداخت. در سال ۱۹۷۶، این شرکت مدل شِوِت را به بازار عرضه کرد. شِوِت جزو آخرین ماشینهای کوچکی بود که با دیفرانسیل عقب ساخته شد و بعد از آن تا سال ۲۰۰۴ که ب ام و، سری ۱ خود را عرضه کرد، هیچ ماشین کوچکی با دیفرانسیل عقب تولید نشد. در اواخر دهه هشتاد، جنرال موتورز تحت فشار خودروهای وارداتی کوچک، بخش جئو را به شورلت اضافه کرد. شورلت در حقیقت ماشینهای تویوتا، ایسوزو و سوزوکی را با مارک جئو به بازار عرضه میکرد. با کمتر شدن اقبال خریداران آمریکایی نسبت به ماشینهای کوچک در اواخر دهه نود، شورلت در سال ۱۹۹۷ تولید ماشین با این مارک را متوقف کرد. اکنون شورلت چهارمین تولید کننده خودرو در جهان است و هر سال ۳.۵ میلیون ماشین را در بیش از ۱۳۰ کشور جهان عرضه میکند. رنجرور (Range Rover) یک خودرو شاسی بلند سواری است. موتور اين خودرو از ابتدای توليد تا كنون ۸
منبع:carx1 مسابقه:دو دیفرانسیل زمان:پنج شنبه 21 بهمن 89 ساعت مسابقه هنوز اعلام نشده. شجره نامه پراید به چند روایت پراید خودرویی است که تولید آن در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا (SAIPA) آغاز شد. این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت، بزودی به عنوان خودرو مورد علاقه طبقه متوسط در ایران قرار گرفت و در جایگاه پرفروشترین خودرو در ایران قرار دارد.
تاریخچه
مزدا ۱۲۱ مدل ۱۹۸۹ فورد فستیوا
مدل سدان پراید با نام SABA و مدل هاچ بک با نام نسیم توسط شرکت سایپا عرضه میشوند . مدل هاچ بک با آن که طرفداران زیادی دارد ولی تولید بسیار کمی دارد و این باعث افزایش قیمت مدل های هاچ بک به خصوص انواع کره ای مدل 93 شده است به گونه ای که قیمت آن ها از 6 میلیون تومان شروع شده و تا 9 میلیون هم می رسد و ضمنآ مدل های هاچ بک سواری و هندلینگ بهتری نسبت به انوع ناچ بک دارند آخرین مدل های بهینه سازی شده ی پراید مدل فرمان هیدرولیک و مدل دوگانه سوز CNG است که البته قرار است پراید با ترمز abs نیز به تولید برسد! در این 16-17 سال حضور پراید در کشور معایب و مزایای این خودرو آشکار شده است که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم . منبع:carnp به دلیل طولانی بودن مطلب به ادامه مطلب بروید. پس از گذشت شش سال از تولید مدل ۲۰۷، پژو قرار است سال آینده مدل ۲۰۸ را به بازار عرضه کند و پس از آنکه بهبهانی با 147 رأی موافق از مجموع 234 رأی مأخوذه در صحن علنی مجلس از سمت وزارت چهارمین دوره رقابتهاي قهرماني کشور موتور كراس روز پنج شنبه هفتم بهمن ماه در استان کرمان منبع:carx1 برای دیدن عکس ها به"ادامه مطلب"بروید دومین رالی گردشگری خانوادگی خودروهای کلاسیک در دهه جاری 21 و 22 بهمن ماه امسال به مناسبت فرارسیدن سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت نهادها و دستگاه های مرتبط با اتومبیلرانی برگزار می شود.
بالاخره پس از انتشار تصاویر جاسوسی بیشمار در سایت های مختلف خودرویی، مرسدس بنز تصاویر و چهارمین دوره رقابتهای قهرمانی کشور اتومبیلرانی سرعت روز جمعه هشتو بهمن ماه 1389 در محل
او فکرش را با آدولف هیتلر (Adolf Hitler)، جوانی که حتی رانندگی کردن نمی دانست ولی از علاقه مندان جدی اتومبیل بود در میان گذاشت. هیتلر از مدت ها قبل - سال 1923 - با خواندن زندگی نامه هنری فورد (Henry Ford) در زندان به شدت تحت تأثیر او و تولیدات شرکت فورد بود. فردیناند پورشه پیش از این روی یک سری اتومبیل کوچک کار کرده بود. هدف او از اینکار آزمایش قطعاتی بود که قرار است بعد ها در اتومبیل مورد علاقه اش به کار برده شود. یک نمونه ساخته شده از این اتومبیل ها مدل 32 NSU در سال 1934 بود که چهار سیلندر داشت و موتورش در قسمت عقب ماشین بود و تا حدودی شبیه فولکس قورباقه ای امروزی کار می کرد. در زمان جنگ، KdF-Wagen تبدیل به وسیله نقلیه نظامی شد و Kubelwagen (کوبل واگن) نام گرفت که یک ماشین تست شده با بدنه ای بسیار محکم بود و بعدها موتور آن برای استفاده در ماشین های دیگر توسعه داده شد. تا اخر سال 1949 تعداد 358 نمونه کروک دار دو نفره و 364 نمونه چهار نفره ساخته شده بود. در 23 جولای همان سال کارخانه Hebmüller دچار حریق شد، با وجود خسارات بسیار پس از چهار هفته به کمک کارگران، مجددآ شروع به کار کرد. اما خط تولید کند پیش می رفت به طوریکه در سال 1950 فقط 319 اتومبیل ساخته شد در حالیکه درهمان زمان تعداد تولیدات Karmann به 2679 رسیده بود. سرانجام در سال 1952 خط تولید آن به کارخانه Karmann منتقل شد. فولکس واگن ادعای فروش 696 مدل Hebmüller از 750 ماشین تولید شده را کرد. کارخانه Wolfsburg تا سال 1978 به تولید خود ادامه داد. در سال 1971 با ساخت Super Beetle تغییر بزرگی به وجود آمد (از انواع قدیمی که هم اکنون در برخی شهر های ایران هم مشاهده می شود). در این مدل جدید جای باک بنزین و لاستیک زاپاس عوض شده بود، پس از آن مدل 1302S از Super Beetle که دارای موتور 1600 سی سی و قدرت 50 اسب بخار بود نیز به بازار آمد.
(با توجه به درخواست مهسا خانوم)
به اطلاع کلیه علاقمندان رشته اتومبیلرانی می رساند با توجه به اینکه برگزاری مسابقه رالی تهران-ابیانه از طرف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بدون مجوز فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی ج.ا.ا می باشد لذا رالی مذکور از نظر این فدراسیون غیر قانونی بوده و مجوز لازم را اخذ ننموده است. قابل توجه علاقمندان به رشته اتومبیلرانی با توجه به بخش مستقیم مسابقه اتومبیلرانی از شبکه 3
آخرین مطالب نويسندگان پيوندها ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |